Интервју

Нафта покреће (и) дигитални свет

Интервју Николаја Залевског, Chief Digital Officer у НИС-у за магазин PC Press

07.09.2020.

Дигитализација је један од начина да се оптимизује пословни процес и одржи конкурентност. С обзиром на то да основни производ нафтне индустрије не може бити дигитални, како процес дигитализације тече у НИС-у?

Живимо у време Четврте индустријске револуције и дигитализација је наша реалност, није ствар избора. Нафтна индустрија је конзервативнија од неких других сектора и зато убрзане технолошке промене јесу изазов за нас. Међутим, у НИС-у на овај процес пре свега гледамо као на шансу да унапредимо конкурентност компаније и да на нов начин комуницирамо са потрошачима. Процес дигитализације у НИС-у спроводимо у свим бизнис правцима и областима – од истраживања и производње нафте и гаса до управљања људским ресурсима. Од овог процеса очекујемо позитивне финансијске ефекте, јачање конкурентности на тржишту и стварање нових вредности за наше акционаре и запослене. Уједно је реч и о измени корпоративне културе, начина на који радимо и примењујемо нове технологије. У срцу сваког процеса су људи, тако да су запослени НИС-а један од фокуса процеса дигитализације. Овај процес је истовремено и начин да привучемо младе стручњаке са тржишта рада, да задржимо запослене на интересантним пројектима, али и да радимо на мењању културе унутар компаније у смислу увођења иновација и све чешће имплементације дигиталних процеса у послу. Не сумњам да ћемо успети у свим зацртаним циљевима.

У оквиру Научно технолошког центра НИС-а развијена је дигитална лабораторија за развој дигиталних пројеката – да ли је овај центар тржишно оријентисан или ће развијати пројекте само за НИС?

Научно-технолошки центар (НТЦ) НИС-а формиран је 2009. године и у њему тренутно ради више од 300 запослених. Основно задужење Центра је научно-техничка и иновациона подршка компанији, посебно када је реч о области истраживања и производње нафте и гаса. Ипак, када говоримо о иновацијама и новим технологијама, верујемо да ће дигиталне технологије постати основа иновационог развоја како саме компаније, тако и НТЦ-а. У оквиру НТЦ-а основали смо  дигиталну лабораторију у којој се наши стручњаци баве научно-истраживачким радовима у оквиру дигиталних пројеката и могућностима њихове примене у нафтној индустрији. Свесни смо да за успешну дигитализацију не можемо само да будемо купац иновативних технологија и знања, већ морамо и сами да их развијамо. Пре свега, циљ НТЦ-а и дигиталне лабораторије је да задовоље потребе НИС-а. Међутим, у плану је да ови ресурси буду коришћени и за екстерне пројекте и екстерне кориснике што је свакако будућа фаза њиховог развоја.

Kакав је однос НИС-а са дигитал и ИТ заједницом у Србији?

Најпре желим да истакнем да НИС има одличну сарадњу са водећим домаћим факултетима. Почетком јуна, НИС је потписао Меморандум о сарадњи у области образовања, истраживања и трансфера знања са Електротехничким факултетом Универзитета у Београду. Потписивање овог Меморандума је наставак сарадње наше компаније са факултетима од интереса за дигитални сегмент пословања и иновативне технологије које НИС развија, започете 2019. године са Електронским факултетом у Нишу. До краја ове године планира се организација радионица, предавања и вебинара на Електронском факултету у Нишу и ЕТФ-у у Београду, као и опремање Co-working зоне, када се за то буду стекли услови. Такође, идемо корак даље у сарадњи са IT заједницом. Важан сегмент у том правцу била је наша подршка Data Science Conference у Београду 2019, једној од најважнијих међународних конференција у овој области на Балкану. Ми као НИС не можемо да будемо IT компанија, али морамо око себе стварати и неговати тај екосистем. Количина дигиталних пројеката које сада имамо захтева много ресурса. Ако успемо да укључимо домаће IT компаније у те пројекте, биће то велики успех не само за НИС, већ и за Србију.

Како је организовано управљање процесом дигитализације у НИС-у? Да ли се модели пресликавају из матичне фирме или се ради о аутентичном и независном моделу?

„Гаспром њефт“ је један од глобалних лидера у нафтној индустрији када је реч о дигитализацији. Због тога је за НИС од великог значаја експертиза матичне компаније и могућност приступа новим технологијама. Наравно да се тим поводом остварује блиска сарадња и да стручњаци НИС-а доприносе својим знањем у размени искустава са руским колегама. Ипак, процес дигитализације НИС-а има своје посебности, пре свега због специфичних корпоративних потреба. У 2019. години учинили смо значајне кораке у овом процесу. Формирана је функција Chief Digital Officer чији је примарни задатак трансформација компаније уз примену иновација и дигиталних технологија и самим тим повећање ефикасности бизниса. Формиране су организационе структуре одговорне за дигиталну трансформацију у бизнис-блоковима, а у сарадњи са Функцијом за IT ради се на припреми Дигиталне визије НИС-а. Такође, НИС је формирао свој дигитални портфолио за потребе свих бизнис блокова и других организационих делова који су подршка бизнису. Сасвим конкретно, НИС има три основна бизнис правца: истраживање и производњу нафте и гаса, њихову рафинеријску прераду и на крају промет, односно продају горива и других производа. За сваки блок дефинисани су бизнис фокуси и дигитални алати који ће нам помоћи да остваримо своје пословне циљеве. Такође, анализирамо које би технологије за нас биле најкорисније и најупотребљивије; Artificial Intelligence, Machine Learning, Big Data, Internet of Things, коришћење мобилних уређаја, дронова… Циљ нам је да иновативним технологијама повећамо ефикасност пословања и ефикасност у истраживању и производњи нафте и гаса, затим да подигнемо обученост наших запослених на виши ниво, ојачамо безбедност и поузданост рада постројења, унапредимо комуникацију са потрошачима.

Велики број запослених у НИС-у је „преко ноћи“ упућен на рад од куће због кризе изазване вирусом SARS-Kov-2. Како је текао тај процес из вашег угла?

У великом систему као што је НИС који чини преко 11. 000 људи адаптација на нове околности захтевала је брзу и ефикасну реакцију како би се обезбедио несметан рад на даљину за запослене којима је природа посла то дозвољавала. На нивоу компаније предузет је читав низ мера у циљу очувања и заштите здравља запослених, а сама организација рада од куће подразумевала је и дигитализацију великог броја процеса који су се претходно реализовали у папирној форми, уз унапређење IT инфраструктуре и имплементацију нових алата и технологија. У новонасталим околностима имали смо два циља – да кроз унапређење дигиталних алата наше бизнис процесе прилагодимо новој ситуацији, као и да обезбедимо продуктиван рад на даљину за наше запослене уз очување ефикасности радног процеса, што смо и постигли.

Ових дана на појединим бензинским пумпама видимо „Drive go“ и „Пакетомате“ – о чему се ради?

Пре свега, важно је напоменути да је НИС, као лидер на домаћем тржишту нафтних деривата, фокусиран на повећање ефикасности комуникације са потрошачима, као и на увођење иновативних услуга. Имплементацијом пројеката као што су „Drive.Go“ и „Пакетомати“ компанија је направила значајан искорак у процесу дигитализације и унапређења корисничког искуства. Конкретно, мобилна апликација „Drive.Go“  потрошачима омогућава брзо, ефикасно и безбедно плаћање горива на бензинској станици,  без одласка на платно место. Овде није реч само о иновативном подухвату НИС-а, већ се ова апликација показала као изузетно корисна током епидемије због потребе одржавања социјалне дистанце. Истовремено, НИС је постао први малопродајни ланац у Србији који је обезбедио услугу „пакетомата“, односно могућност преузимања  пошиљки у оквиру своје малопродајне мреже,  а коју је компанија  реализовала у сарадњи са курирском службом „D Express“.  Развојем нових дигиталних алата у области малопродаје, компанија утиче на промене навика потрошача, пружајући им могућност да  на бржи и лакши начин дођу до наших производа и услуга.

Шта можемо очекивати у будућности када је реч о новим дигиталним пројектима у производним процесима и вашим услугама и сервисима?

Као што сам већ истакао, дигитализација за нас није само изазов, већ и алат за достизање стратешких циљева. Из тог разлога НИС остаје посвећен развоју дигиталног портфолија пројеката пре свега када је реч о кључним бизнис правцима пословања компаније. У области истраживања и производње наш циљ је унапређење рада са свим врстама геолошких и технолошких података, као и коришћење напредних аналитичких метода и дигиталних платформи за управљање производњом нафте и гаса. Циљ је јасан – да на тај начин увећамо могућност проналаска нових резерви нафте и гаса у Панонском басену и унапредимо ефикасност рада са постојећим лежиштима. У Рафинерији нафте Панчево фокус процеса дигитализације је на унапређењу ефикасности управљања технолошким процесима на основу реал тиме података и напредне аналитике. Осим тога, радимо на креирању дигиталних платформи за управљање поузданошћу опреме и на развоју алата који ће нам помоћи са предиктивним откривањем кварова. Кад је реч о сегменту промета у малопродаји и велепродаји, ту пре свега желимо да унапредимо комуникацију са потрошачима, понудимо услуге које најбоље прате глобалне трендове и омогућимо купцима да на бржи и лакши начин дођу до наших производа. Када посматрамо компанију у целини, као свој главни задатак видим обједињавање свих финансијско-материјалних токова у јединствени информациони систем у циљу доношења уравнотежених руководећих решења, као и оптимизације процеса у целокупном ланцу стварања вредности.